Tuesday 29 May 2018

13 Prinsip Yahudi Ortodoks


Yahudi Ortodoks adalah satu kelompok Yahudi yang mengikut perintah agama mereka yang diambil dari Kitab Taurat. Setiap ajaran di dalam kitab tersebut diambil dengan teliti, tidak jarang secara literal dan tidak menyesuaikan diri dengan perkembangan zaman. Terdapat lebih kurang sejuta orang Yahudi Ortodoks di Israel hari ini.

Pada zaman Imam Mahdi, bangsa Yahudi akan dikejar dan dibunuh tanpa boleh bersembunyi sehingga pohon-pohon serta batu pun berkata,

"Wahai kaum Muslimin, wahai hamba Allah, di belakangku ada seorang Yahudi. Ayuh! Bunuhlah dia, kecuali pohon Gharqad sebab pohon itu adalah pohon Yahudi." {1}

Hakikat ini (perang Yahudi-Muslimin), telah diketahui dan diterima secara fakta oleh Yahudi Ortodoks. {2} Kerana itu, hanya kaum Yahudi Ortodoks sahaja yang menyanggahi dan membantah senario yang berlaku di Palestin iaitu penaklukan secara kejam dan paksa, membina penempatan semula bangsa Yahudi dengan cara menghalau penduduk pribumi dan pembunuhan berleluasa umat Islam di Palestin. Ia kerana tindakan itu (merampas dan menghalau penduduk Palestin) adalah tanda nyata bencana akan melanda kaum Yahudi.

Uskup Magnis, seorang tokoh Yahudi yang juga merupakan pengarah Sekolah Tinggi Kelautan Jerusalem pada tahun 1948 berkata;

"Akan turun kepada kita seksa daripada Tuhan. Kita telah menyembah emas, menyebarkan propaganda sesat dan palsu serta mendewakan ras. Oleh sebab kita telah menyebarluaskan ketakutan ditengah-tengah umat manusia, sedangkan di sisi Tuhan, hal itu jelas terlarang. Perjalanan hidup kita memberi kesaksian bahawa kita benar-benar akan menerima seksa, bila dan dimana pun, setiap kita melakukan hal yang sama." {3}

Mereka tahu, semua yang berlaku adalah tanda-tanda terdekat kehancuran Bani Israel. Dan kehancuran Bani Israel itu akan berlaku di hadapan seorang pemuda, Imam Mahdi.

13 Prinsip Yahudi Ortodoks

  1. Aku percaya dengan kepercayaan sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya, dialah pencipta dan panduan segala sesuatu yang telah diciptakan; dia sahaja yang telah dibuat, memang dibuat dan akan membuat segala sesuatu.
  2. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya adalah satu dan bahawa tidak ada kesatuan dalam cara apapun sepertinya dan bahawa dia sendiri adalah tuhan kita yang sudah ada dan bermanfaat.
  3. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya, tidak memiliki tubuh dan bahawa dia bebas daripada semua sifat-sifat materi dan bahawa tidak ada (fizikal) berbanding dengannya apa pun.
  4. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya, dia adalah pertama dan terakhir.
  5. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna untuk Sang Pencipta, terpujilah namanya dan kepadanya sahaja, hal itu benar untuk berdoa dan bahawa hal itu tidak tepat untuk berdoa kepada semua makhluk selainnya.
  6. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna bahawa semua perkataan para nabi adalah benar.
  7. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna  bahawa ramalan Nabi Musa, guru kami adalah benar dan bahawa dia adalah ketua daripada para nabi, baik mereka yang mendahului dia dan orang yang mengikutinya.
  8. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna bahawa turun Taurat yang sekarang yang kami miliki adalah sama dengan yang diberikan kepada Musa guru kami.
  9. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna bahawa Taurat tidak akan ditukar kan dan bahawa tidak akan pernah ada Taurat lain daripada Sang Pencipta, terpujilah namanya.
  10. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya, mengetahui segala perbuatan manusia dan semua fikiran mereka seperti ada tertulis, "Siapa yang memahami hati mereka semua, siapa yang memahami semua tindakan mereka." (Mazmur 33:15)
  11. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna kepada Sang Pencipta, terpujilah namanya, ganjaran mereka yang menuruti segala perintahnya dan menghukum orang-orang yang melampaui batas itu.
  12. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna dalam kedatangan Messiah (penyelamat bagi agama Yahudi) dan meskipun ia mungkin lama, aku tetap menunggu setiap hari kedatangannya.
  13. Aku percaya dengan kepercayaan yang sempurna bahawa akan ada kebangkitan orang mati pada saat itu yang akan menyenangkan Sang Pencipta, terpujilah namanya dan sebutan tentangmnya akan ditinggikan selama-lamanya.



_______________________________
1. Hadith riwayat Abu Hurairah.
2. Rujuk Wikipedia dan philtar.ac.uk/Judaism
3. Menyongsong Imam Mahdi, Muhammad Isa Dawud, hlm 42.

0 comments: