Thursday 31 May 2018

Ketepatan I Ching dalam ramalan masa hadapan


I-Ching adalah salah sebuah siri teks purba China yang tertua di dunia. Ia dikesan telah ditulis pada lebih 2800 SM sewaktu sekitar pemerintahan Dinasti Chow (1049-313 SM). Ia juga disebut sebagai Book of Changes.

Kita ini mengandungi 64 diagram yang disusun di dalam 8 baris berbentuk hexagrams. Terence dan Dennis McKenna di dalam The Invisible Landscape berkata, I-Ching sebenarnya adalah sebuah kitab kalendar lunar dan buku astrologi berdasarkan prinsip Yin dan Yang - keseimbangan. Tidak banyak huraian saintifik mengenainya, selain research matematik yang dilakukan oleh pakar, Alfred North Whitehed.


Peter Meyer menulis program Timewave Zero yang mampu memplot siri kejadian berdasarkan tarikh dan masa, dan program itu dikenali sebagai Fractal Time. Dari sini, graf yang terbentuk disebut sebagai siri gelombang Eschaton. Gelombang ini dihasilkan pada tahun 1994 dan ia adalah beberapa siri corak gelombang masa. Ia mampu memeta insiden dan kejadian besar yang berlaku sepanjang zaman. Antara titik puncak dan garisan lurus yang ditunjukkan oleh graf ini bertepatan dengan insiden besar seperti pengeboman Hiroshima, pencerobohan tentera NAZI ke atas Poland, serangan ke atas WTC dan perlantikan Presiden Amerika berkulit hitam pertama.




0 comments: